5 съвета за създаване на по-ефективна работна среда

Всеки човек прекарва голяма част от живота си на работното място, затова работната обстановка трябва да бъде силен стимулатор за ползотворна работа.

За всеки ще бъде по-мотивиращо и приятно да изпълнява задълженията си в позитивна и креативна среда, а това е важен фактор за успеха на компанията.

Какво е „работна среда”?

Има много голямо значение в каква среда работим всеки ден. Това всъщност е обстановката, всички физически условия, както и социални характеристики, в които изпълнявате вашите задължения, а също и служителите ви. Тези компоненти могат повлияят върху взаимоотношенията на работното място, върху сътрудничеството на служителите, ефективността и здравето им.

Създаването на подходящ работен климат е комплекс от фактори, които освен физическа среда, включват и социална такава, структурни характеристики на компанията, личностни характеристики на служителите и тяхното организационно поведение.

Да накарате служителите си да се чувстват комфортно там, където работят, не е лека задача.

Изграждането на добри професионални условия е своеобразно изкуство. Предлагаме ви 5 съвета за по-ефективна работна среда.

5 съвета за ефективна среда

Факторите, които намират отражение върху фирмената ефективност при изпълнение на ежедневните дейности, са много. За да бъде подобрена работоспособността на служителите и да създадете такава работна среда, която да помогне за това, трябва да използвате комбинация от стратегии.

Ясни фирмени цели

Когато членовете на екипа са наясно по какъв начин тяхната работа допринася да се постигнат стремежите на организацията, те са по-отдадени на мисията ѝ, докато се придържат към общата визия за развитие. Така ще постигнете по-голяма сплотеност и цялостност на екипа, членовете на който понякога могат да изразят готовност в името на общите задачи да оставят личните си нужди на заден план.

Когато има единомислие в името на фирмените интереси, се постига съвместният преглед и сравнителен анализ на взетите в екипа решения. Формирането на целите и задачите е съобразно фирмените приоритети, а поставянето на правилата в екипа става съобразно корпоративните и индивидуалните ценности, като целта е постигане на баланс.

Добра комуникация

За да може екипът за разгърне пълния си потенциал, формираната среда трябва да бъде такава, в която всеки да може да изложи идеите си, да изрази мнението си и да поиска помощ. Атмосфера, изпълнена със загриженост и доверие, с фокус върху решенията, а не върху проблемите, ще помогне за предотвратяването им. Позитивната и отворена комуникация е сплотяващият невидим фактор, създаващ тази атмосфера.

Отвореното общуване е от голямо значение, защото има ли добра обратна връзка, тя  ще помогне за измерването на постиженията, приемането на градивна критика, а това може да се постигне с изградено доверие чрез честна комуникация.

Насърчаването и мотивирането ѝ между служителите зависи от уменията на лидерите да изслушват и да реагират навреме, да осигуряват обратната връзка и да съдействат за консенсус.

Добре организирано работно място

Организирането на работното място трябва да бъде по начин, който да бъде най-подходящ за изпълняваната работа. Ако не е адекватно и служителите се чувстват неудобно, много е вероятно да се породи недоволство у тях, което от своя страна ще доведе до по-ниска производителност.

Ако офисът е просторен и светъл, оборудван с ергономични мебели, подходящ инструментариум, удобно разположение на необходимото за работата, ще породи спокойствие и добри взаимоотношения между мениджъри и колеги.

Комфортното работно пространство включва и възможност за персонализирани декорации, много растения, добра стайна температура и подходящо осветление, както и наличие на кафе машина или вендинг автомат.

Осигуряване на баланс между професионален и личен живот

Много проучвания сочат, че служителите, които са постигнали баланс между професионалните си задължения и личния живот, са много по-ефективни в работата си. Има различни подходи, по които работодателите могат да насърчат това съвместяване, като например обособяване на фитнес зала на място, по-добри работни условия за родители с малки деца, фирмени излети и др.

Добрият работодател може да предостави допълнителни дни платен годишен отпуск или възможност за работа вкъщи.

Гъвкаво работно време по възможност

Преценете за кои ваши служители сутрешните часове са по-продуктивни и за кои – по-късните следобедни, дори вечерни. Ако позволите работното време да бъде по-гъвкаво, служителите ви ще работят тогава, когато имат най-много енергия.

При гъвкав работен график членовете на екипа ви ще могат да разполагат с време за хобито и за семейството си, както и да повишават квалификацията си. В много от случаите може да бъде предимство, когато се наема персонал, да се задържат  служители, както и за по-рядкото отсъствие от работа.

Кои са най-честите оплаквания от работната среда?

Сред основните фактори, предизвикващи най-често недоволството на служителите от неподходящата работна среда, са лошата организация, която води до стрес; липсата на комуникация между колеги и служители, или между екипа и работодателя, недостатъчната възможност за балансиране между професионален и личен живот, липса на зона за релакс и др.

Ако се съчетаят управленските изисквания с повече внимание към комфорта във физически и социален план, умората на служителите ще бъде по-малка, а благоприятната работна среда ще ги мотивира и ангажира повече да реализират целия си потенциал.