За идеално представяне на служителя днес се смята това, при което той успява да свърши по-качествено повече работа за по-кратко време. Това обаче предизвиква стрес и при най-издръжливите професионалисти. Дори напрежението да мотивира мнозина, то неизбежно води до загуба на производителност и „прегаряне“.
За подобряване на бизнес резултатите в дългосрочен план и гарантиране на стабилен растеж, е нужно използване на подходи, намаляващи стреса на работното място, и такива, които увеличават благосъстоянието на служителите.
Защо е важно да се грижим за спокойствието на служителите си?
Ако средата, в която се трудят хората, е спокойна, те ще се чувстват по-щастливи, по-концентрирани и работоспособни. Това ще се отрази на тяхната мотивация и ангажираност към поставените за деня задачи, водейки до по-качественото им и бързо изпълнение.
Спокойните служители са доволни и продуктивни. Вижте нашите 5 идеи, за да създадете среда без излишен стрес.
5 идеи за да осигурим повече спокойствие на работното място
Макар щастието да е многопластово понятие, зависещо от индивидуални амбиции и схващания, може лесно да създадете една прекрасна атмосфера на всяко работно място.
Поощряване на системни почивки
Доказано е, че мозъкът ни остава ефикасно фокусиран върху нещо за около 90-120 мин., след което има нужда от почивка. По тази причина трябва да насърчавате служителите да се откъсват за малко от поставените задачи на всеки 2-3 часа.
Честите почивки ще направят работниците ви по-продуктивни, като най-лесният и пълноценен начин е кратката разходка навън. Можете ги насърчите, давайки им личен пример или като създадете график за редовни почивки от по няколко минути. Друг вариант е изрично да позволите на служителите си да почиват, когато имат нужда.
Добър начин за възвръщане на концентрацията и бърза отмора са физическите или умствените дейности по време на паузите. Упражненията за медитация също могат да бъдат от полза.
Използване на естествена светлина
Доказано е, че притокът на повече естествена (но не пряка) светлина подобрява настроението, намалява стреса и увеличава производителността.
Ако в офиса ви има достъп до достатъчно естествена светлина, разположете бюрата на служителите си близо до прозорците. Вариант при недостига ѝ е да помислите за осветление, което я имитира.
Освен че редуцира стреса, тази светлина повишава количеството на витамин D, синтезиран от организма, намалява напрежението на очите при работа пред монитор и на подсъзнателно ниво насърчава сътрудничеството между хората. Не е маловажен фактът, че допринася и за по-ниските сметки за електричество през зимата.
Създаване на “тиха зона”
В особено напрегнати работни дни, когато сроковете притискат служителите, всички са изнервени и сякаш на прага на силите си, в специалната тиха зона всеки ще намери убежище от шумната или хаотична среда. Добро решение, ако това е стая за почивка, е тя да бъде по-отдалечена от местата с голям трафик.
За да създадете идеалната тиха зона, след като я обособите, задайте и насоки за използването ѝ. Помислете дали да забраните външните медии в нея или тяхното гледане да бъде задължително със слушалки. Съчетайте абсолютното откъсване от напрежението с излъчване на фон от успокояващи видеоклипове с природни картини и звуци за по-голям релакс.
Пространството в тихата зона ще бъде по-ефикасно, презареждащо и разтоварващо, ако осигурите удобни мебели за сядане, различни четива и допълнителни шумопотискащи слушалки. При необходимост позволете на служителите си да седят на тъмно.
Даване на повече автономност
Като източник на стрес често е посочван прекаленият контрол, упражняван върху служителите. Избягвайте да оказвате излишен натиск за всеки детайл и им осигурете повече автономност. При възможност делегирайте на екипа си управлението на проектите.
Много по-малко вероятно е да се стигне до „прегряване“ и загуба на кадри, ако те могат да избират кои от задачите да изпълнят, кога да го направят и колко време да отделят за това, стига в уречения срок всичко да е готово.
Работна среда, в която преобладава микромениджмънт, е по-скоро неефективна. Тя създава у служителите усещането, че резултатите от работата им никога няма да са достатъчно добри. По този начин те се демотивират и губят увереност, вършат дейностите си мудно и с нежелание. Допълнително завишените нива на стрес се отразяват и на емоционално, и на физическо ниво, водейки до здравословни проблеми.
Контролът на служителите трябва да бъде с ясни насоки, след което да бъдат насърчавани да вършат работата си самостоятелно и в екип с колегите си.
Създаване на уют в офиса
За да излъчва офисът ви положителна енергия и усещане за уют, освен да осигурите повече естествена светлина, може да помислите и за още начини да подобрите работната сред.
Единият от тях е присъствието на повече зеленина в интериора. Растенията ще внесат частица природа, ще пречистват въздуха, а видът им ще бъде успокояващ за очите и нервната система.
Друг начин, определящ тона на пространството, е изборът на цветове и текстури. За да имате релаксираща атмосфера, придържайте се към приглушени цветове като кестен, бежово, оранжево и др. Що се отнася до местата за сядане, изберете меки на допир седалки.
Инвестицията ви в подходяща кафе машина и добър пречиствател на питейната вода също ще допринесе за удовлетвореността и здравословното състояние на служителите. Дозата кофеин ще ги успокои и енергизира, а когато са добре хидратирани с чиста вода, ще бъдат по-концентрирани.
Уютът и приветливата среда, постигнати по различни начини, ще понижат стреса на работното място. Спокойните служители ще се чувстват добре, ще бъдат по-креативни и ще могат да реализират целия си потенциал.