Всеки лидер се стреми неговите служители да бъдат доволни и щастливи, защото от това зависят микроклиматът, ефективността и фирмените резултати. Нищо, че няма универсални начини за ангажиране и мотивиране на служителите: има подходи, които като ръководител може да използвате за постигане на по-силна ангажираност и удовлетворение.
Откритата комуникация и взаимоотношения, основани на честност и доверие, ще допринесат за по-голямо съпричастие на служителите към работата, отговорностите им и целите на компанията. Изразената благодарност, подкрепата, насърчаването, възможностите за развитие и др. са все акценти в отношението към вашите служители. Ще получите много ползи, ако инвестирате достатъчно време и енергия в тях.
Когато служителите са удовлетворени на работното място, те започват да дават повече принос за компанията. Вижте нашите съвети за грижа за екипа ви.
Вашата задача като ръководител на екип е постоянно да подкрепяте, вдъхновявате и мотивирате служителите си, най-вече в особено тежки периоди. Това, което правите за тях, има важно значение както за успеха на екипа, така и за организацията като цяло. Може да предприемете няколко стъпки, за да си гарантирате, че колегите ви ще са активни и свежи на своето работно място, без значение от обстоятелствата:
За да повишите удовлетвореността на служителите и мотивацията им, трябва да сте ги опознали добре, което ще ви помогне да осигурите съответните бонуси и социални придобивки. Дори да имате стандартен пакет от придобивки, винаги трябва да предвиждате какво да добавите допълнително, така че да отговорите на очакванията на служителите. Добре е да им дадете възможност да решат сами какво да бъде включено в него, като например карти за ваканция, покриване разходи за обучение и др. Представете по ясен начин какво им предоставяте и как да го използват.
Бонусите и придобивките са начин да покажете, че цените труда и усилията на колегите си. В много случаи като вид стимул те са ключови за оставането им във фирмата, а също и при привличане на нови служители.
Един от най-мощните начини да засилите вътрешната мотивация на служителите си и да повишите ангажираността им е просто да показвате признание към тях. За две трети от служителите е важно да получат положителна обратна връзка за добре свършената работа.
Винаги, когато има поводи за признание, трябва да го изказвате, а не само веднъж през годината. Похвалата ви трябва да бъде за нещо конкретно, като посочите и в какво се състои положителният резултат. Често изказваните комплименти ще показват на служителите, че цените усилията им и че постиженията им не остават незабелязани.
Добре е да съобразявате подхода си към служителите съобразно тяхната възраст. Редица проучвания показват, че всяко поколение служители има специфични нужди и изисквания.
Докато тези, родени между 1946 г. и 1964 г., могат да бъдат мотивирани от престиж, статус и предоставени им привилегии, други, например от поколението Х, се стремят към подобряване на баланса между работата и личния живот и искат сами да определят работното си време. Те са удовлетворени от обратната връзка на ръководителите си и харесват това, че са насърчавани да дават нови идеи. По-трудно се управлява поколението Y, като неговите представители държат на получаването на признание за постиженията си и ценят добрите взаимоотношения с колеги и преки ръководители.
Да си добър лидер не означава да ограничаваш работата си само до възлагане на задачи. Много е важно изграждането на устойчива двупосочна комуникация с хората, с които работите. Истинският интерес към емоциите, проблемите и щастието на служителите, това, че ги слушате активно и им давате възможност да споделят, ще им помогне да се почувстват по-щастливи и по-мотивирани.
Ако понякога не сте съгласни с идеята на ваш служител, не я отхвърляйте веднага, а се опитайте да откриете допирни точки, за да достигнете до компромисно решение. Самият факт, че изслушвате с уважение неговото мнение, ще му покаже вашия респект, а това ще бъде силен мотив да работи с още по-голямо усърдие.
Когато за служителите е осигурена чистата работна среда, това носи ползи не само за тяхното здраве и безопасност. Приветливият дизайн и чистотата помагат и за по-голямата организираност и концентрация, а също и за повишаване на удовлетвореността от работното място. В мръсна офис среда производителността ще бъде много по-ниска. Когато чистотата е изведена на първо място, това няма да остане незабелязано от посетителите, а като допълнителен бонус ще имате и по-щастливи служители.
За да имате мечтаните от всеки ръководител ангажирани служители, трябва да търсите пътя към тяхната удовлетвореност от работата и работната среда.
Страстта и инициативността отличават ангажираните и удовлетворени служители. Затова създаването на среда, в която служителите да знаят, че приносът им е неизменна част от цялостния успех на компанията, е голямо предизвикателство, но си заслужава усилията.
7 неща, които служителите търсят в един работодател
Защо е важно да пием чиста вода? 5 важни ползи за здравето ни
Как да направим работното място по-еко?
Какви са най-иновативните социални придобивки, които служителите получават на работното място?
Какво е по-важно за служителите от основното трудово възнаграждение?
Как коронавирусът промени работата в офис и работната среда?