Предоставените от вендинг машините услуги задоволяват много от потребностите на съвременните хора в динамичното ежедневие. Усъвършенстването и популяризирането на вендинга в световен план е и причина мнозина да стартират вендинг бизнес като начин за получаване на пасивен доход.
Според данните на различни пазарни проучвания ръстът на потреблението на този тип услуги нараства в световен мащаб. Предвид повишеното търсене на вендинг машини и променящите се изисквания на потребителите, се разработват все по-функционални модели с внедрени нови технологии за плащане, контрол и сигурност.
Искате да разберете какви са изискванията за поставяне на вендинг машини? Тук ще намерите подробна информация.
Днес подобен автомат може да бъде инсталиран от всеки собственик на бизнес. От друга страна, тези, които искат да разгърнат по-мащабна търговия с тях, могат да го направят и с повече на брой системи.
Независимо как ще извършвате дейността си, трябва да спазите някои изисквания за поставяне на вендинг машини.
Автоматите се регистрират по Закона за храните в Агенцията по безопасност на храните (БАБХ), като за всеки се изготвя система за самоконтрол, подава се заявление и се заплаща такса. Точното разположение се записва в Удостоверението за регистрация.
За да извършвате дейност с цел реализация на доходи от вендинга, първо изберете правна форма – като ЕТ или ЕООД.
Според българското законодателство всяко лице, независимо дали е регистрирано по ДДС или не, трябва да регистрира и отчита продажбите в търговския обект. Затова е задължително снабдяването на всяка вендинг машина с касов апарат, с чиято сим карта се регистрира мястото му. Тя разпознава автоматично протоколите на комуникация и с нейна помощ може да бъде проследена през НАП локацията на всеки автомат и собственика му.
Дейността ви подлежи на облагане с патентен данък по Закона за местните данъци и такси, като се счита за търговия на дребно до 100 кв.м. Наред с това не отпада необходимостта да се подава годишна декларация към НАП до 30.04 на следващата година.
Ако регистрацията ви е като ЕООД, ще се облагате с данък по Закона за корпоративното подоходно облагане.
Вендинг машините могат да бъдат поставяни на открито и закрито, като за това е необходимо разрешение от общината или собственика на имота, върху чиято територия ще бъде монтирана машината. Необходимото пространство за една машина е 1 кв.м.
Независимо дали вендинг машината е стандартна, или от модуларен тип, ако е за храна и напитки, не е разрешено да предлага бира, вино и високоалкохолни напитки.
Важно изискване за вендинг машини е техническата обезопасеност. Електрическото захранване следва да бъде 220V. Автоматите следва да притежават защита против вандализъм и собствени уреди, отчитащи изразходваната електроенергия и вода. Монетникът трябва да връща ресто и да работи с различни видове монети.
Нужно е вендинг машината да има съвместимост с няколко вида системи: електрозахранващо по отношение на необходимото напрежение, операционна система и картова система.
Машините следва да работят с висококачествени пластмасови чаши и бъркалки, както и с картонени чаши, съобразно най-новите екологични тенденции и действащи регламенти.
За да могат автоматите да се ползват от хора с увреждания, трябва да бъдат поставени на такива места, които са лесно достъпни за количка.
Първоначалните разходи са свързани със закупуването на машините. При регистрацията се заплащат такси, а след стартиране на дейността – данъци и такси за обслужване на документацията ви от институциите. Оперативните разходи са за продукти и консумативи, режийни разходи и за техническа поддръжка.
Стандартните машини са оборудвани с монетни механизми и банкнотни валидатори, а по-новите дават възможност за безконтактно плащане с карта или чрез приложение със смартфон. Потребителите трябва да разполагат с поне един работещ и вариант за защитено плащане.
Платежните терминали приемат всички видове карти – с магнитна лента, с чип и с PIN. С помощта на мобилна апликация се осъществява лесно плащане със смартфон, а благодарение на новите технологии и IoT, се гарантира значително по-високо ниво на сигурност на данните.
Пакетираните и бутилирани стоки трябва да отговарят на нормите в Закона за храните, Наредбата за етикетирането и Наредбата за изискванията към бутилирането на водата за питейни цели. Продуктите не бива да бъдат с изтекъл срок на годност.
Поддръжката на добра хигиена на самия апарат е от съществено значение за потреблението и здравето на клиентите на машината.
Стандартите за автомат за пакетирани храни изискват минимум 36 канала за продажба, разнообразие от продукти, включително и здравословни.
Панелът за топли напитки трябва да предлага поне 3 различни вида кафе, а студените - да бъдат с възможност за избор поне на 8.
Инспектирането на вендинг машините се извършва от органите на БАБХ и НАП, като в проверка на фискалните устройства могат да участват и органи на МВР.
Бивайки своеобразен търговски обект, вендинг машините изискват отговорно отношение и съобразяване на дейността с всички законови изисквания. Дори и без реално човешко участие в продажбите, зад създаването и управлението им стои човешката мисъл и стремеж към максимално комфортно пазаруване в динамичното ежедневие.
Еволюцията на вендинг автоматите: от монети до безконтактни плащания
Кои са най-разпространените марки кафе и чай във вендинг автоматите?
Защо да се доверим на марката за кафе Lavazza?
Какво трябва да знаем за поддръжката на вендинг машини?
5 социални придобивки, с които всеки работодател ще мотивира служителите си
Кои са световните трендове за вендинг автоматите през 2023 г.?