В последните година-две, в не една и две страни по света, много хора, може би поради пандемията, решават внезапно да напуснат работата си. Анализаторите говорят за феномена The Great Resignation.
Това „голямо напускане” е продиктувано от желанието на милиони да търсят нови възможности, не толкова изтощаващи и предизвикващи толкова голям стрес. Става ясно, че за тях трудовото възнаграждение отстъпва на заден план, а приоритетни стават съвсем други изисквания.
Безспорно е, че за един служител фактор като заплащане не е съвсем без значение. Но голяма част от служителите дори са склонни да работят при по-ниско основно трудово възнаграждение, ако бъде предоставена най-вече благоприятна работна среда.
Ако като работодател успеете да създадете положителна работна култура, ще избегнете риска настоящите ви служители да напуснат, а ще привлечете и нови.
Заплатата е необходимо средство за всички нас, но далеч не е най-важна в една работа. Вижте кои фактори са по-значими от основното трудово възнаграждение.
Според много скорошни проучвания, дори служителите да смятат фактора основно месечно възнаграждение за важен, когато става въпрос за тяхното щастие и благосъстояние на работното място, парите невинаги са най-важното нещо.
Важно за служителите е да им се предостави възможност за развитие и израстване. Особено милениалите държат на това, както става ясно от много изследвания.
Почти две трети от работещите са убедени, че са им нужни допълнителни умения, за да могат да отговорят на бързо променящите се технологии. Затова и ролята на работодателя е много съществена относно предлаганите онлайн обучения и семинари, както и това дали компанията може да окаже подкрепа на всеки служител със стремеж към допълнително образование. Ако тя инвестира в служителите, мисълта, че са ценени, ще ги насърчава да разгърнат още по-широко потенциала си.
Служителите днес високо ценят и дали им се предоставя гъвкавост на работното място, за да бъде постигнато добро балансиране между професионален и личен живот. Опцията за работа от разстояние, възникнала поради свързаните с пандемията обстоятелства, особено интересува работещите. За голяма част от тях, най-вече за родителите, това дори е фактор от първостепенно значение.
Практиката показва, че гъвкавостта въздейства положително върху мотивацията и ангажираността на служителите, затова дистанционната работа или хибридният подход в много компании се превръща в работна философия.
Силният и надежден екип не се изгражда лесно, но ако го има и хората в него умеят да работят заедно, дори по-високото възнаграждение трудно ще може да ги изкуши да напуснат и тепърва да изграждат взаимоотношения другаде.
Ако като работодател успеете да сформирате ефективен екип, неговите членове ще се чувстват щастливи, че работят заедно за напредъка на компанията и за тях фирмената култура ще бъде много по-важна от парите.
В днешния глобален свят всяка компания разрешава различни проблеми и има своя кауза. Ако служителите в нея са припознали фирмената култура и мисия като свои, те ще оценяват много по-високо тях, независимо от нивото на доходите си.
Удовлетворението от работата и усещането за смисъл на всичко, което се върши в компанията, са способни не само да привлекат добри служители, но и да ги задържат задълго.
Балансът между професионалните ангажименти и личния живот е много важен за служителите и затова социалните придобивки са сред начините да подобрят качеството си на живот. Това е и причината голяма част от служителите да обръщат внимание именно на наличието или липсата на социални придобивки, когато избират работодател.
Ваучерите за храна, достъпът до леки закуски и напитки на работното място, абонаментът за правни услуги, картите за спорт, здравното осигуряване за сметка на фирмата и др. са само част от придобивките, които работодателят може да предложи. Те са чудесен инструмент за мотивация и в същото време допринасят за подобряване на работната среда.
И макар че много компании могат да предложат по-високо възнаграждение, за да задържат своите добри работници, уникалният пакет социални придобивки може да бъде много по-стимулиращ.
За да не се получи така, че след като някои служители напуснат, едва тогава да потърсите причините, проявявайте интерес какво най-много ценят на работното си място. Може да го направите, като провеждате индивидуални разговори, регулярни проучвания, анкети – включително анонимни и др.
Ако сте наблюдателни, ще разберете от разговорите по време на кафе пауза, тиймбилдинг или друга ситуация какви са техните нагласи и настроения, какво ценят и на какво държат най-много в работата си.
Когато успешно идентифицирате нуждите на хората, които работят за вас, ще успеете да ги задържите по-дълго. А това означава да се погрижите за добрата работна среда, която не може да бъде компенсирана дори и от по-високата заплата.
5 важни тенденции за работното място през 2023
7 неща, които служителите търсят в един работодател
Защо е важно да пием чиста вода? 5 важни ползи за здравето ни
Как да направим работното място по-еко?
Как служителите да бъдат активни, свежи и балансирани на работното място?
Какви са най-иновативните социални придобивки, които служителите получават на работното място?