6 важни и полезни навика, които да си създадем на работното място

Изграждането на полезни навици засяга положително състоянието на човек и му помага да води по-добър начин на живот.

Някои от навиците могат да бъдат формирани от само себе си, но за други се изисква целенасочена работа и редовното изпълнение на последователни действия.

Защо е важно да си изградим полезни навици?

Според определението за навик, той представлява механизъм, повтарящ се като поведение до степен, достигаща автоматизирането му. Съпроводен е с образуването на стабилни невронни връзки, унищожаването на които после отнема време.

Добрите навици, както и вредните привички, се формират като резултат от положителна емоционална нагласа.

Мечтата на всеки разумен човек е да си изгради полезни навици. Здравословни и конструктивни навици са правилното хранене, добрата хигиена, достатъчният сън, времето за спортуване, планирането на почивка и др.

Много от добрите навици се формират още в детската възраст, но никога не е късно да се изградят нови или да се променят старите. Според психолозите, това зависи изцяло от човешкото желание, като за положителните е нужно много постоянство и упорита работа. Затова пък веднъж култивирани, полезните навици могат да бъдат ключова стъпка за успех във всяка дейност. Те ни помагат да водим по-пълноценен и продуктивен живот, като до такава степен определят насоката му, че близо 45% от ежедневните ни действия са резултат от нашите навици. Хората, които желаят успех и щастие, използват навиците като инструмент за постигането им.

Силата на навика задвижва прогреса във всяко начинание. Предлагаме ви 6 ценни навика за отлично представяне на работа.

6 навика, които ще ни помогнат в работата

За всеки, който иска да бъде успешен на своето работно място, са много важни добрите работни навици.

Пристигай винаги навреме

Старайте се да пристигате на работа навреме. Закъснението ще се отрази неблагоприятно не само на собствения ви работен график, но и на плановете на колегите ви. Важно е също да сте точни за уговорените работни срещи и да не удължавате времето, предвидено за почивка.

Започни деня си с цел

Подготовката за предстоящия работен ден е от голямо значение. Изгответе си план за деня със съответните цели и го следвайте стъпка по стъпка, като приоритизирате задачите си. Така ще ви е по-лесно да оползотворите всяка минута.

Прави кратки почивки

Всеки на работното си място има право на почивка – по-дълга обедна и по-кратки, регламентирани от работодателя. Използвайте това време да се подкрепите с напитка и закуска, да отдъхнете, да поговорите с колеги, а не през цялото време да гледате само в телефона си.

Може да си правите и регулярни почивки, ако прецените, че задачите ви преуморяват. Експертите препоръчват в такива случаи служителите да излязат на открито и да се поразходят на чист въздух. Придобиването на такъв навик ще ви помогне за понижаване на стресовите хормони и ще може по-бързо да свършите неотложните ангажименти.

Хапвай здравословни снаксове

За всеки човек е нормално да изпитва нужда да похапне между основните хранения. По време на почивките се подкрепете с нещо, което да ви изпълни с енергия. Може да бъде плод или засищащ здравословен снакс като ядки, протеиново барче, йогурт и др.

Раздвижвай се периодично

Ако работите предимно в седнало положение, създайте си навик да ставате от време на време и да се раздвижвате. Правете си почивки от по няколко минути на всеки час. Така ще можете да поддържате тонуса си и няма да усещате прекалено изтощение в края на работния ден.

Използвай телефона си само през почивките

Докато сте на работа, изключете звука на известията на телефона си, за да не го проверявате през няколко минути. Това е доста разсейващо за вас и за колегите ви. Постарайте се да посягате към телефона само през почивките. По този начин ще можете да се концентрирате повече, съсредоточвайки се върху важните неща.

Как да започнем?

Придобиването на добри работни навици не става изведнъж. Започнете първо с навика, който ще бъде по-лесен за усвояване – например да пристигате навреме на работа. След като го усвоите, преминете поетапно към други.

Имайте предвид и факта, че поради различията си, хората имат и различни нагласи относно работните си навици. Някои например може стриктно да спазват работното време, но да не умеят да планират деня си и да са с по-малка продуктивност от другите,  притежаващи навика да закъсняват.

Затова се съсредоточете само върху онези области, които смятате, че могат да въздействат положително върху цялостната ви работа. Например ако досега сте си позволявали да отлагате работата си и сте я вършили в последния момент, коригирайте този деструктивен навик, като разделите задачата си на по-малки стъпки и си зададете краен срок за постигането им. Нека сроковете ви са по-реалистични за избягване на стресови ситуации при появата на някакъв проблем.

Полезните навици изграждат силна вътрешна среда, поставят контрола в наши ръце, ускоряват времето ни за възстановяване и ни правят по-успешни не само на работното място, но и във всяка една област на живота.