Еволюцията на вендинг автоматите: от монети до безконтактни плащания

Превърнали се в безотказен бизнес инструмент в съвременното общество, машините претърпяват дълги години на развитие, за да достигнат до това, което представляват днес. Една от насоките е начинът на плащане.

Искате да научите повече за вендинг автоматите, тяхното дигитално развитие и бъдеще? Разберете най-любопитното за вендинг машините тук.

Ранни форми на вендинг автоматите

Трябва да изминат 20 века от първата вендинг машина, изобретена от Хирон от Александрия, за да придобият автоматите днешната си визия и функционалности.

Първите вендинг автомати с монетни плащания

Машината на Хирон давала светена вода на този, който пусне монета, но за устройства с монетни плащания в по-ново време може да се говори едва в началото на 19-и век в Англия. Там машините на Ричард Карлайл раздавали вестници, а тези Симеон Денъм – пощенски марки.

С монети работят и машините на Пърсивал Еверет за пощенски картички, за дъвки на Томас Адамс и автоматите на Stollwerck, които през 1893 г. започват продажба на дъвки, шоколад, кибрити, цигари и сапуни.

Както първите уреди за алкохолни и безалкохолни напитки, за кафе, студени сандвичи и подобни на миналия век, така и комбинираните машини за готвене на Eat Wave от 2009 г. също работят с монетно заплащане.

Технологични преходи на вендинг автоматите

Още през 20-и век производителите на вендинг насочват усилията си в търсене на нови начини за заплащане.

Въвеждане на банкнотни приемници

Първите механизми за приемане на банкноти от машините са въведени през 1960 г. Днес банкнотните валидатори притежават сензорна технология и са с високо ниво на разпознаване на валута. Много от тях дават възможност за добавяне на модул и за връщане на ресто от банкноти.

Въвеждане на магнитни карти

Следващата стъпка към модернизация на вендинг заплащането е системата за картово разплащане. Четците за магнитни карти, вградени в контролера на машината не просто допълват, а изцяло изместват монетните механизми.

Дигитализация и вендинг автомати

В технологичното ни общество дигитализацията на услугите се е превърнала в нещо съвсем обичайно и тя неминуемо навлиза и във вендинг индустрията.

Безконтактни плащания на вендинг автоматите

Подобно на безконтактните плащания на много други услуги, и при пазаруването от вендинг автомати те са възможни. Посредством въведената система правите сигурно плащане с дебитна или кредитна карта, без да я поставяте в магнитен четец.

Въвеждане на дигитални плащания

Интелигентните вендинг машини днес дават възможност за все по-иновативни начини на заплащане. Един от тях е чрез сканиране на код със смартфона.

Електронни и мобилни плащания

Много вендинг компании въвеждат в продуктите си разплащателни системи чрез мобилно приложение. Регистрацията се извършва с телефонен номер или чрез Facebook профил, а зареждането на виртуалния портфейл е в брой или с кредитна карта.

Влияние върху потребителското поведение

Удобните и сигурни начини за плащанията оказват положително въздействие върху качеството на потребителското изживяване.

Улеснение и бързина на обслужване

Възможността да се заплати бързо закупения продукт от вендинг автомата е голямо улеснение за всеки клиент. Особено удобно е когато става по безконтактен или мобилен начин, защото не се налага да се търсят и поставят монети и да се чака за ресто.

Потребителско удовлетворение

В това число влизат и хигиенните препоръки за свеждане до минимум на досега с валута и панела на устройството. Ако вендинг автоматът разполага с удобен начин за заплащане на покупките, удовлетвореността на потребителите е много по-голяма. Това засилва вероятността клиентите да пазаруват пак от същата машина и да я препоръчат на свои познати.

Законодателство и регулации на вендинг автоматите

За отчитане на дейността от вендинг автомати, ако се занимавате с вендинг бизнес, доходът ви ще бъде облаган с данък. Към това спада и задължението за подаване на годишна декларация към НАП или Годишен финансов отчет. Разбира се, в съвременното общество тези процедури също са дигитализирани и до голяма степен могат да се извършват от разстояние.

Вендинг машините трябва да имат задължителна връзка с Агенцията по приходите за дистанционно отчитане на оборотите, в противен случай ви грози опасност от санкции и принудително запечатване на обектите. 

Бъдещи тенденции и предизвикателства на вендинг автоматите

За много вендинг производители пандемията става причина да мобилизират своята изследователска и развойна дейност и да поставят началото на нови тенденции.

Компанията VICKI например въвежда в машините си технология за самодезинфекция с UV светлина след всяка покупка, предлага и виртуален асистент, отговарящ на потребителски въпроси.

Тенденциите ще се движат в посока освен към свързаност със социалните мрежи и възпроизвеждане на мултимедийно съдържание, към внедряване на по-интелигентни функционалности.

Иновации в технологиите за плащане

Разнообразието от вендинг автомати по отношение на начини на заплащане е голямо. Наред с традиционните монети и банкноти, безконтактните и дигиталните плащания ще се налагат все повече.

Заедно с това сме свидетели на автомати, които могат да разпознават лице, око и пръстов отпечатък, а в Австралия и Нова Зеландия има машини на Coca-Cola, които приемат биткойн.

24-часовите своеобразни търговски пунктове заявяват трайно присъствието си в нашето ежедневие. Милиарди хора по света се доверяват на сигурните и все по-удобни машини. Вендинг еволюцията ще продължава да ни изненадва с все по-уникални възможности и да подобрява потребителското ни преживяване.