Кои са световните трендове за вендинг автоматите през 2023 г.?

Най-ранният вендинг автомат в Америка и Европа се появява за първи път през 60-те години и от него можело да се купи единствено дъвка. Днес вендинг автоматите са претърпели голямо развитие по отношение на външен вид, функции и асортимент от предлагани продукти.

История и развитие на вендинг автоматите

Сведения за машини, от които можело да се пазарува, за запазени от различни времеви периоди, затова днес ще надникнем както към миналото, така и към предстоящите изменения и вече утвърдени тенденции във вендинга.

Как се промениха вендинг автоматите до 2023 г.?

Ако проследим накратко историята на търговията, ще се убедим, че и преди векове хората са се възползвали от предимствата на автоматизацията. Известна е създадената от Хирон от Александрия машина, от която срещу монета хората можели да си купят светена вода.

Но истинска слава вендингът набира близо век и половина след това. Открити са малки машини от месинг в английски таверни от 1615 г., раздаващи тютюн. В Англия в началото на 19 век масово (по тогавашните стандарти) са въведени автомати с монети.

Появяват се все нови и нови уреди – раздаващото вестници устройство от Ричард Карлайл през 1822 г., машината за марки на Симеон Денъм през 1867 г., а особено популярен през 1883 г. става продаващият пощенски картички и пликове автомат на Пърсивал Еверет.

Няма как да не споменем машината за дъвки на Томас Адамс от 1893 г. и автоматите за шоколад на компанията Stollwerck, която освен това има  и автомати и за дъвки, цигари, кибрит и сапуни.

Париж е градът, в който през 1890 г. хората могат да си купят вече и алкохолни напитки. Безалкохолни напитки в чаши се предлагат от началото на 19 век, а след няколко десетилетия – и напитки в бутилки, като началото е поставено от Coca-Cola.

Вендингът разширява все повече възможностите си, докато се стигне до революционното изобретение на Сайръс Меликян за направата на кафе от смлени зърна. Машините, които сами смилат кафето си, преди да приготвят напитката, се появяват на пазара през 1984 г.

В същото време устройствата започват да предлагат и храна – първо студени сандвичи през 1950 г., след това пържени картофи, сладолед, замразени ястия  и т.н.

Възможностите на съвременните вендинг автомати са огромни. Никой не се изненадва вече, че машина ще му предложи освен топли, студени напитки и топла храна, плодове, лекарства, дори необичайни артикули като марихуана или стръв за риба.

Технологични трендове във вендинг индустрията

Вендинг автоматите са бизнес инструмент, умело използван в съвременното общество. Опитът в страни като Япония, САЩ и редица други показва, че хората се нуждаят от повече удобство и по-рационално изразходване на енергията и работната сила като ресурс. В това отношение функционалните, енергоспестяващи и екологични автомати притежават голям потенциал за развитие.

Въвеждане на нови технологии

Новите технологии, представляващи неизменна част от ежедневието, се внедряват все по-успешно и при производството на вендинг машини. Те ще стават още по-интелигентни. След четците на кредитни карти производителите на вендинг се насочват към тенденции като разпознаване на пръстовия отпечатък, свързаност към социалните мрежи и т.н.

Пример за това са вече широко използваните комбинирани вендинг машини, които предлагат тъчскрийн от последно поколение за показване на рекламни видеоклипове и безкасово плащане.

Много брандове предоставят решения като дистанционно наблюдение и управление на наличностите, технология за самодезинфекция с UV светлина след покупките и прочее.

Влиянието на AI и IoT на вендинг автоматите

Анализите в последните години сочат, че IoT вече се превръща в ключов фактор в развитието на много индустрии, включително и във вендинга. Редица производители в желанието си да проучат потребителските навици на клиентите интегрират в платежната система на машините си IoT устройство.

Други брандове като VICKI предлагат AI виртуален асистент. Той ще отговаря на въпроси на купувачите, касаещи продуктите в машината.

В Япония вендинг автомати продават безмитни стоки, като използват технология за разпознаване на лица за потвърждение на самоличността на тези, които са решили да закупят безмитен артикул.

Безконтактни плащания и други технологии за плащане

Съвременните потребители на стоки и услуги имат различни изисквания към начините на плащане, с които успешните производители на вендинг задължително се съобразяват. Те въвеждат иновативни разплащателни системи, една от които е безкасовото плащане. Но лесното плъзгане на картата или опция в мобилното приложение е едва началото!

В компаниите търсят нови начини за заплащане, което да се осъществи чрез разпознаване на пръстов отпечатък, лице или око. Изглежда, че ще се върви и към възможността машината да предлага продукти и според вече запаметените в индивидуален профил предпочитания на клиента.

Трендове в продуктите, предлагани във вендинг автоматите

Днес машините продължават да продават своите традиционни продукти като храна, кафе, различни напитки, цигари, дъвки и т.н., но асортиментът и видът на стоките постоянно се обновява, за да отговори на всички вкусове и актуални потребности.

От вендинг машина все по-често можем да си закупим здравословни продукти, салати, плодове, диетични напитки, тонизиращи и фитнес шейкове, но не само. Автоматите услужливо ще ни предложат хигиенни материали, лекарства, детски стоки, бельо, дрехи и още много, много други, съсредоточени в денонощни вендинг центрове на всеки ъгъл.

Тенденцията за максимално разнообразие и удобство при пазаруване продължават в насоки, които ще превърнат вендинг машината в нещо повече от място за пазаруване на дребно.